I 2001 blev skabt i København et nyt koncept for værtshus: en
vinbar efter franske traditioner, med originale sydfranske produkter.
Midt i Østerbro blev et fugtigt vaskeri rum renoveret og istandsat for at
huse det nye koncepts seneste udspring.
I
det lyse, smukke rum, med store vinduer mod gaden blev der arbejdet nat
og dag for at forberede det nye spisested.
Der manglede en detalje: at skabe
et helt specielt sydfransk stemning, som kunne give kunderne et indtryk af
at være et helt andet sted end midt i det danske vejr.
Kunstnernes
opgave blev at skabe et billedligt identitet til stedet. Ejerne blev begejstret
over ideen om at have lokalet malet som et gammelt vinkælder, med tønder,
hvælvinger og stukkatur detaljer, men de blev også glade for ideen om at skabe
et åbent udendørs landskab med vindaler, lys himmel og middelhavsagtig atmosfære.
Da
vinbar caféens navn var Figaro, har kunstnerne besluttet at skabe et billedligt
eventyr om sydeuropæiske fantasier.
Fra kunstnerisk vinkel den største udfordring
af arbejdet blev at skabe en komposition som kunne balancere tre forskellige
type rum (kælder, landskab og spisested) samtidig med at skabe følelsen af
to forskellige situationer: indørs og udendørs.
Det
er vigtigt i det slags arbejde at tage hensyn ikke kun til kunstnernes budskab
og arkitekturens karakter, men også til stedets forskellige gæster.
Det vigtigste
træk af monumentalkunsten er at skabe et billedrum som de fleste mennesker
kunne lide stå foran.
Teknikken
brugt til maleriet blev "trompe l'oeil", altså et vægmaleri med realistisk tredimensionel effekt som typisk giver beskueren et falsk indtryk af rummet, som f.eks. i dette tilfælde: af et åbent rum.
Arbejdet varede cirka en uge.
Kunstnere: Mariella Brandusa, Octavian Neagu, Saskia Nicklin.